21
جولای

آیا کرونا ویروس جدید کووید-19 موجب سکته مغزی می شود؟

 به کووید-19 تست کرونا به عمل آید اما با توجه به تعداد بالای این بیماران و کمبود تجهیزات آزمایشگاهی این کار عملا مقدور نیست. از طرفی آزمایش‌های تشخیص کرونا به چندین ساعت زمان نیاز دارند و نمی‌توان در مدیریت بیماران سکته مغزی از آن‌ها استفاده کرد. بنابراین باید علائمی مانند تب یا سندرم‌های تنفسی نظیر سرفه و تنگی نفس را در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا ویروس کووید-19 در نظر گرفت.

تله مدیسین یا پزشکی از راه دور و نقش آن بر کنترل کرونا ویروس و سکته مغزی

اقدامات تشخیصی و درمانی برای بیماران دچار سکته مغزی و مشکوک به کرونا ویروس

طبق مصوبه انجمن بیماری‌های قلبی و مغزی آمریکا، بیماران مشکوک به سکته مغزی باید سی تی اسکن مغز (CT)، سی تی- آنژیوگرافی (CTA) و در برخی موارد سی تی پرفیوژن (CTP) انجام دهند. بهتر است برای انجام سی تی اسکن بیماران مشکوک به کرونا، یک اتاق مجزا در نظر گرفته شود و دو تکنسین رادیولوژی برای تصویربرداری از این بیماران مشارکت داشته باشند. در این صورت بیمار توسط پزشک و تکنسین اول پوزیشن‌دهی می‌شود و سپس تکنسین دوم مراحل تصویربرداری با سی تی اسکن را آغاز می‌کند.

در بیمارانی که دچار انسداد عروق شده‌اند می‌توان از این مرحله چشم‌پوشی کرد و مستقیما سی تی آنژیوگرافی را انجام داد. در این بیماران سی‌تی‌اسکن ریه نیز باید برای بررسی احتمال ابتلا به کرونا ویروس انجام شود. در صورتی که بیمار علائم ذات‌الریه نداشته باشد، به عنوان بیمار کم ریسک شناخته می‌شود و سایر مراحل درمانی طبق پروتکل انجام می‌گیرد. برعکس، اگر اسکن CT ریه علائم ذات‌الریه را نشان دهد، بیمار با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شود و باید حتما از تجهیزات حفاظت فردی استفاده شود.

اتاق آنژیوگرافی مکانی است که ترومبکتومی انجام می‌شود. این روش باید در یک اتاق با تهویه مناسب انجام گیرد. تهویه طبیعی برای هر بیمار حداقل 1602 لیتر در ثانیه است. ترومبکتومی مکانیکی به عنوان روشی طبقه‌بندی می‌شود که تولیدکننده ذرات معلق در هوا است. از آنجا که در ترومبکتومی مکانیکی ممکن است به لوله‌گذاری نیاز داشته باشد، بیماران با ریسک ابتلا به کرونا باید با اقدامات احتیاطی در مورد تهویه هوا، درمان شوند.

دسترسی به اتاق آنژیوگرافی فقط از طریق یک درب مجاز است. در مقابل این درب، پارچه‌ای خیس شده در هیپوکلریت سدیم بر روی زمین قرار می‌گیرد. لوله اشعه ایکس و آشکارساز باید با یک پوشش پلاستیکی پوشانده ‌شوند. در بسیاری از بیمارستان‌ها، تمام وسایل پزشکی لازم برای ترومبکتومی مکانیکی در داخل اتاق آنژیوگرافی موجود نیستند. دستگاه‌هایی که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند، در انبارهای خارج از اتاق نگهداری می‌شوند. در دسترس بودن وسایل لازم باید قبل از ورود بیمار بررسی شود.

در پایان کارکنان باید لباس خود را در اتاق آنژیوگرافی معدوم کنند و در نزدیکی درب خروجی باید جایگاه زباله اختصاصی (G) برای جمع‌آوری زباله‌های آلوده ایجاد شود. بهتر است یک درب جداگانه برای پرسنل در نظر گرفته شود.

آنژیوگرافی عروق مغزی در بیماران دچار سکته مغزی و مبتلا به کرونا ویروس

درمان سکته مغزی در زمان اپیدمی کرونا ویروس چگونه انجام می شود؟

بیمار در پایان درمان سکته مغزی حاد، مطابق با شرایط بالینی و ریسک ابتلا به کروناویروس در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود. در این مطالعه برای درمان بیماران دچار سکته مغزی دو بخش مربوط به بیماران کرونایی و غیر کرونایی اختصاص داده شد. یکی از مشکلات بخش مراقبت‌های ویژه کمبود تختخواب بود.

به منظور ارزیابی وضعیت سکته مغزی، وضعیت شريان مغزی میانی (MCA) بیمار باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. انسداد MCA می‌تواند منجر به آسیب و تورم مغز شود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش فشار داخل جمجمه و در نهایت موجب بروز ادم بدخیم مغز یا فتق مغزی شود.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که هِمی‌کرانیوتومی (DHC) در بیماران زیر 60 سال، میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را کاهش می‌دهد. DHC نوعی عمل جراحی است که در آن قسمتی از استخوان جمجمه به منظور دسترسی به بافت مغز شکافته می‌شود. پس از شیوع COVID-19، به دلیل کمبود تختخواب بخش‌های مراقبت‌های ویژه و عدم تخصیص بودجه کافی به مراقبت‌های ویژه، DHC باید به صورت موردی برای هر بیمار مورد بررسی قرار گیرد.